Op sws Fondali geven we de kinderen zoveel mogelijk les op hun eigen niveau. Dit doen we aan de hand van leerfasen (groep 1 t/m 3) en leerlijnen (groep 4 t/m 8). We kijken waar de kinderen staan en wat daarin de volgende stap is. Zo proberen we ervoor te zorgen dat de kinderen het (zelf)vertrouwen hebben om deze stap te durven nemen.
De leerfasen en leerlijnen worden hierbij waar het kan of nodig is flexibel verdeeld over de leerjaren, afhankelijk van de ontwikkeling van individuele kinderen.
Binnen onze school hebben we ervoor gekozen om alle vakken op hetzelfde moment in de hele school aan te bieden, hierdoor kunnen wij groepsdoorbroken werken. Kinderen hebben de mogelijkheid om instructies bij een andere groep te volgen. Uiteraard doen we dit alleen na overleg met het kind en de ouders. We werken zowel methodisch als volgens de leerfasen/leerlijnen. De volgende methoden gebruiken we tijdens onze lessen:
- Groep 1 en 2: vanuit de doelen en leerlijnen van DORR, daarbij worden diverse methoden gebruikt als bron
- Aanvankelijk lezen: Lijn 3
- Technisch lezen: Karakter
- Begrijpend lezen: Nieuwsbegrip (met aanvulling van klassenteksten)
- Taal: Staal – taal
- Spelling: Staal – spelling
- Rekenen: Leerlijnen rekenen met (deels) verwerking in Snappet
- Schrijven: Handschrift
- Zaakvakken (aardrijkskunde, geschiedenis en techniek en natuur): Blink
We laten deze methoden aansluiten bij de ontwikkeling van kinderen. Daarvoor worden de leerlingen gevolgd in een leerlingvolgsysteem. Voor de kleuters wordt gebruik gemaakt van DORR, vanaf groep 3 hanteren we het Cito-leerlingvolgsysteem.
Daarnaast willen wij graag dat leerlingen eigenaar worden van hun eigen ontwikkeling. Wat willen ze graag leren, hoe gaan ze dat doen en wie zou daarbij kunnen helpen dit zijn vragen die leerlingen aan de hand van leergesprekken kunnen beantwoorden. In iedere groep hangt een doelenmuur waarop de kinderen hun eigen leerdoel hebben geformuleerd. Twee maal in het jaar krijgen de leerlingen hun Fondalio (als portfolio) mee naar huis. In dit Fondalio bewaren we de gemaakte werkbladen en activiteiten waar de leerlingen trots op zijn. Deze worden tijdens de ouder-/kindgesprekken gepresenteerd.