Ons pedagogisch – didactisch klimaat is gebaseerd op de drie kernwaarden van onze school: (zelf)vertrouwen, groei en lef. Het creëren van (zelf)vertrouwen, met lef en ondernemerschap bewust gericht op groei en dit te bereiken door samen te leren, werken en leven is bepalend voor de manier waarop wij werken.
Daarmee creëren we een sfeer van sociale veiligheid, waarin leerlingen en medewerkers het gevoel hebben dat ze in hun eigenheid worden geaccepteerd en gewaardeerd en dat hun deelname aan onze schoolsamenleving ertoe doet. Dit blijkt onder andere uit het werken met een Kinderraad, waarin leerlingen uit alle groepen zijn vertegenwoordigd. Elk nieuw schooljaar wordt in elke lokaalgroep gestart met onder andere onderdelen vanuit het pedagogisch programma van “Goed van start” en andere activiteiten, waarbij leerlingen zich buigen over goede afspreken en regels.
Vanuit de kernwaarden is het onderwijsproces van de school erop gericht en ingericht om kinderen te laten leren vanuit eigenaarschap voor het eigen leerproces. Uitingen daarvan zijn het werken met leergesprekken, doelenmuur, Fondalio (portfolio) en ouder-/kindgesprekken.
Deze werkwijzen doen recht aan de drie basisbehoeften van elk klein en groot mens: de behoefte aan relatie, competentie en autonomie. Deze behoefte willen wij beantwoorden in het pedagogisch en didactisch handelen op sws Fondali.