Sws Fondali is een school met uitingen van de openbare- en katholieke identiteit. Deze zijn terug te vinden tijdens de startmomenten in de groepen, tijdens de vieringen en in de keuzes die gemaakt worden bij het levensbeschouwelijk onderwijs. De vorming van een school waarin recht wordt gedaan aan verschillende identiteiten zorgt er voor dat er met een open blik naar vaste waarden en gewoontes kan worden gekeken. Open staan voor elkaar is daarbij een voorwaarde.
We werken volgens het uitgangspunt “niet apart maar samen”. We zijn een ontmoetingsplaats voor leerlingen, ouders en leerkrachten met verschillende levenbeschouwelijke achtergronden. In deze rijke omgeving begeleiden we leerlingen actief in hun levenbeschouwelijke en morele ontwikkeling. Dat is een proces waar we als team en ouders middenin zitten. Dat is en blijft een interessant zoektocht, die voortdurend in ontwikkeling is.
We maken leerlingen spelenderwijs vertrouwd met levensvragen, actief burgerschap en sociale integratie. De leerlingen leren zich verantwoordelijk te voelen voor zichzelf, voor elkaar en voor de omgeving. Het stelt de leerlingen in staat te onderzoeken wat ze van waarde vinden, hoe ze tegenover anderen en in de wereld staan, welke keuzes ze maken en waarom. Centraal in dit zoekproces staan openheid, dialoog en ontmoeting, het samen nadenken vanuit een vragende houding, het met elkaar van gedachten wisselen, het leren luisteren naar de ander en het leren verplaatsen in elkaar. Met respect voor elkaars eigenheid mag ieder zich binnen zijn of haar mogelijkheden ontwikkelen.
We starten de dag met een startmoment in de groep van ongeveer 15 minuten. Dit moment is gericht op de sociaal emotionele vorming, het groepsproces, verhalen vanuit de culturen om ons heen en uit de Bijbel. Daarnaast wordt er wekelijks een thematische les gegeven vanuit de lessencyclus “Lessen Leren Leven”. Deze lessen besteden aandacht aan waarden en vieringen vanuit diverse levensbeschouwelijke invalshoeken.
Werkgroep identiteit